Nu prea mi-a plăcut WWZ, deşi voiam să-mi placă. Sunt genuri
de filme la care mă duc cu aşteptări mari, pentru că îmi place genul, şi aici
este vorba despre genul cu zombi. Este vorba despre Brad Pitt, care este
corespondent al Guvernului, are şi antrenament militar, şi în timp ce familia
lui rămîne pe un portavion, el pleacă în mai multe locuri din lume, ca să afle
de unde a izbucnit epidemia de zombi, şi cum să o oprească.
Mie mi-a plăcut cartea mult, însă am ştiut de cînd cu anunţul
că se face filmul că o să fie mutate cu totul perspectiva şi tonul, ceea ce nu
m-a speriat, căci nu sunt om căpos ca mulţi alţii, care pretind că o carte şi
posibila adaptare filmică fac parte sau trebuie să facă parte din medii
similare, şi că tratamentul adaptării trebuie făcut cît mai cu fidelitate faţă
de sursă (deşi cînd se spune asta, conceptul de fidelitate devine din start
nul, datorită diferenţei dintre cele două medii).
Nu m-a descurajat nici faptul că urma să fie film de vară,
adică mai pentru mase şi categoric cu acţiune plină de efecte, de fapt nu m-a
descurajat mai nimic pînă în punctul în care am aflat că pe ultima sută de
metri, producătorii şi scenariştii au început să facă manevre de genul:
„Several of the scenes shot in Budapest, including a
large-scale battle with the zombies in Moscow's Red Square,
were dropped from the final cut in order to water down the film's political
undertones, and steer it towards a more generally friendly summer blockbuster.”
şi
„In March 2013, it was reported that Paramount changed a
scene in the film in which the characters speculate that the zombie outbreak
originated in mainland China in hopes of landing a distribution deal in the
country. However, an executive familiar with upcoming releases in China later
told The Wrap
in June 2013 that a cut of the film was rejected by Chinese censors.”
şi
„Lindelof, who also reworked Prometheus and co-wrote Star Trek Into Darkness, did not have
time to script the new ending and in July 2012, Paramount hired Lindelof's Lost partner, Drew Goddard.
Lindelof explained there were inefficiencies in the script in relation to the
shooting, which started before the script was finalized thus making the ending
"abrupt and incoherent" and was missing a large chunk of footage.
Lindelof presented two options to executives, who ultimately choose to shoot 30
to 40 minutes of additional footage to make a coherent ending.”
În fine, căcănării de producţie care în general sugerează
peticeală şi necoeziune narativă faţă de produsul final (WWZ pot să spun că nu
suferă de o astfel de necoeziune, pe măsura problemelor din producţie, dar dacă
eşti mai chiţibuşar, poţi să-ţi dai seama că e lipit într-un mod destul de
generic, nimic special care să aducă un plus genului). Şi mai sugerează şi o
lipsă de curaj care mă miră, fiindcă filmul e produs şi de firma Plan B a lui
Brad Pitt, care printre nişte dude fireşti, a făcut şi piese ca Assassination
of Jesse James, Killing Them Softly, Kick-Ass, The Departed, care sunt filme
îndrăzneţe şi făcute cu risc (mai ales Jesse James, care este o poezie de film,
doar pt oameni cît mai nemediocri), chiar dacă au avut bugete mari.
Spuneam de dude scoase de această casă de producţie, Plan B
Entertainment, şi prin urmare WWZ intră şi el din păcate în categoria dudă, alături
de Troia, Eat Pray Love, Charlie şi fabrica de ciocolată, şi aş fi tentat să
zic şi Tree of Life, care e impostura metafizică nr.1 în cinema, a sec XX1,
pînă acum, iar dacă alţii zic că ultimele filme de Lynch sunt, sau că Into the
Void al lui Gaspar Noe este (un film nu tocmai rău, prima oră şi un pic, care
apoi mizează pe aceeaşi lălăială, încă o oră jumătate, ceea ce nu-l scuză de la
a fi plictisitor, chiar dacă a fost făcut cu miza cutare şi cutare, şi pentru
nişa cutare), deci nu sunt acestea, ci Tree of Life se califică drept
pretenţiozitatea şi proiectul de vanitate supreme al lui Terence Malick, căruia
i s-a dat undă verde de către Plan B, probabil ca să pară neapărat oameni
deştepţi, dar uite că uneori poţi să pari om deştept şi dacă vii cu proiecte
tip Killing them Softly, simple, scurte, liniare şi eficiente la poveste. Mă
simt foarte bine că am făcut această paranteză.
De ce intră WWZ la dudă? Fiindcă nu are grandoare şi emoţie
cum trebuie, deşi ni se arată lucruri literalmente grandioase, şi cu care
trebuie să rezonăm emoţional, dar nu rezonăm, eu unul n-am rezonat, şi mă
consider o bornă destul de valabilă cînd vine vorba de lucruri de care poţi să
te apropii într-un film. Aici se vrea a fi grandoare vizuală prin faptul că ni
se arată cadre cu metropole fumegînd din cauza epidemiei şi a violenţelor, şi
cam atît. În 2013, deja am în creier multe cadre similare, din filmele văzute
în trecut, şi parcă nu mă mai impresionează aşa mult, cum m-au impresionat, de
exemplu, cadrele alea de cîteva secunde din 28 Days Later, în care vedem Londra
pustie, fără fum, fără nimic, doar pustie, cu hîrtii pe jos şi maşini lăsate pe
străzi. Acolo am rezonat mai bine, şi bine am rezonat şi redarea
post-apocalipsei tăcute din I Am Legend. Şi am rezonat mai bine şi la Oblivion
cu Tom Cruise, un film tot din 2013, şi tind să atribui sentimentul de
grandoare pe care l-am avut coloanei sonore, care are cumva pasaje pline de
crescendouri ambientale amestecate cu electronică, numai bună ca să îţi dea o
senzaţie de ochi mari deschişi şi lăcrimaţi în faţa peisajelor acelea frumoase,
de planetă pustie, pe care Tom Cruise merge cu o motocicletă specială. În
aspectul acesta, al melanjului eficient dintre audio şi vizual, mi-a plăcut şi
Transformers 1, şi cred că multe altele.
În WWZ sunt cîţiva tropi nu neapărat convenţionali sau
perimaţi (nimic nu e perimat dacă e tratat cum trebuie, pus convingător în
context, asta a spus-o aproximativ domnul Eugen Negrici la un colocviu), dar prezentaţi
cu repezeală, parcă mă uitam la un copil enervant care suferă de atenţie scurtă
şi trece rapid de la o stare la alta, în timp ce tu vrei să-l înveţi ceva, o
lecţie, un verb la engleză. Tropul cel mare mare este familia care trebuie protejată,
dar traumele suferite nu sunt pe măsură, şi alea care sunt, nu se aplică în
veci personajelor centrale; se ajunge din punctul A în B ca într-un joc video
setat pe dificultate normală, în care ai şi coechipieri care să te ajute, şi
senzaţia asta o cam ai cînd te uiţi pe imdb la ratingul de PG-13 pe care îl are
filmul, şi care mie, ca spectator experimentat, îmi spune că nici un copil nu o
să moară, şi în 80% din cazuri, niciun părinte, ceea ce denotă un şir de
întîmplări cu final foarte previzibil (I Am Legend e tot PG-13, dar acolo e
prezent din start fundalul traumei serioase familiale – atenţie, redată nu
direct, ci sincopat, în flashbackuri –, deci un plus la material de rezonare).
Şi mai este tropul filmului horror comercial, lucru care înseamnă
că trebuie să aibă ceea ce se cheamă jump-scares, adică cadre cu momente de
tăcere punctată de sunete scurte, incidentale, tăiate brusc de o faţă de
monstru care zbiară şi sare în prim-plan. În filme tot mai recente, precum Mama,
Paranormal Activity (primele 2 părţi mai ales), cam toate filmele found-footage
gen Blair Witch (dar nu Blair Witch, ci seria VHS sau filmul cu buget de numai
12 mii de dolari, Evidence din 2012), mi s-a părut că tropul respectiv
funcţionează foarte bine, şi eu fiind un om uşor de speriat şi intimidat, am reacţionat
ca atare. La WWZ ceva mi s-a părut aiurea în legătură cu acest aspect, şi am
observat că nu numai mie, ci şi lui Marian Stoica, cu care am fost la film, şi,
de ce să nu precizez, mai tuturor oamenilor din sală. Lucrul aiurea la WWZ a
fost că acest trop de jump scare a generat mai multe rîsete decît sperieturi,
ceea ce se cataloghează drept eşec, adică echipa care a făcut filmul a vrut să
genereze un tip de reacţie la public, şi s-a întîmplat reacţia nepotrivită. Şi
aici nu merge scuza „da, dar bine totuşi că s-a generat o reacţie”, nu, îmi
dădeam seama dacă în film sunt infuzii subtile de umor, dar nu sunt, şi, mai
rău, au apărut acolo unde nu trebuia. Nu pot să spun exact ce a dus la asta,
dar cred că se poate intui despre ce vorbesc: e întuneric, e tăcere în sală, şi
pe ecran un grup de 3-4 oameni traversează tiptil un hol, căci nu pot merge
normal fiindcă la cel mai mic zgomot tresar zombii şi sar la atac, şi mie mi
s-a părut că filmul e saturat de momente de genul, saturat la modul nesimţit,
şi de-asta devine involuntar amuzant – nu e scenă de interceptare a zombiilor
în care protagoniştii umani să nu încerce să se ferească de zgomot, eşuînd totuşi
ca într-un scheci tip tom şi jerry, în care tom merge caraghios pe vîrfuri pe
lîngă buldogul adormit, şi podeaua tot scîrţîie, şi tom se opreşte, strînge din
ochi şi se uită speriat la buldog, să vadă dacă nu s-a trezit, apoi continuă.
EXACT aşa e şi în WWZ, şi fazele astea par foarte ţipătoare şi nelalocul lor,
ca şi cum în scenariu n-ar fi fost deloc incluse elementele respective, dar s-a
gîndit regizorul pe loc, chiar înainte de filmare, că ar adăuga un plus de
suspans şi tensiune, aşa că vă rog băieţi, călcaţi pe aceste cioburi de geam,
daţi cu piciorul în doza de cola şi scîrţîiţi cît mai mult şi ostentativ uşa de
laborator ultraperformant, care în mod normal n-ar trebui să scîrţîie.
Am mai observat şi un tip de umor straniu, la fel de nelalocul
lui, şi se leagă de tropul familial. E o scenă în care Brad Pitt merge tiptil
în noapte şi pe ploaie, împreună cu destui soldaţi, într-o misiune crucială, şi
la un moment dat îi sună tare telefonul în buzunar (e o staţie mare de fapt),
şi era nevasta lui, de peste mări şi ţări. Din cauza asta mor cîţiva soldaţi,
le moare şi căpitanul apt şi versat, apoi Brad Pitt scapă cu un avion şi după o
vreme o sună pe nevasta lui înapoi, la care ea e numai un zîmbet şi îi spune „Am
încercat să te sun”, la care cadrul se mută pe Brad Pitt în avion, şi el
închide ochii în timp ce zîmbeşte şi spune „Ştiu, eram ocupat, aveam o treabă.”,
şi zîmbetul lui e ceva gen „măi, măi, femeie zgubilitică, ştiu că m-ai sunat,
şi au murit o grămadă de oameni din cauza asta, dar asta e viaţa, bine că
suntem noi bine şi zîmbim, mă bucur că m-ai sunat.” Foarte ciudat, şi foarte
ciudate inserţii de tipul acesta de-a lungul filmului, şi nu e vorba de o
ciudăţenie interesantă, surprinzătoare cumva original, e mai mult o ciudăţenie
absurdă dar gîndită la repezeală, în faţa căreia spui „de unde pînă unde are
loc reacţia asta, sau de unde pînă unde se întîmplă lucrul acesta, fiindcă niciun
şir cauzal cît de cît perceptibil în film nu a dus la asta.” E un tip de
ciudăţenie pe care am mai întîlnit-o în jocurile Resident Evil, în care cînd şi
cînd aveai de rezolvat un puzzle în care trebuia, de exemplu, să găseşti un sul
perforat pentru pian într-o temniţă de tortură, iar cu acest sul să descui un
automat dintr-un cazinou pentru a căpăta o statuie a unei furnici, iar cu
această statuie să activezi o scară secretă către un carusel. Nu e o ciudăţenie
tip Haneke sau Herzog, care ar arăta clar că lumea funcţionează haotic, şi că
şi cel mai isignifiant gest poate cauza, la un moment dat, ceva total
neaşteptat şi distrugător. Nu e astfel, pentru că nu-şi are loc în filmul comercial
WWZ, care mizează totuşi pe o rezolvare a lucrurilor ca la Hollywood, adică
familia trăieşte în final, şi se mai găseşte şi o soluţie pentru eradicarea
plăgii. Mai sunt momente de ciudăţenie similară, unul e cînd speranţa
umanităţii, un om de ştiinţă tînăr de la Harvard, se sperie, alunecă pe scara
unui avion şi cade pe burtă, împuşcîndu-se cu propriul pistol, şi asta la
început de film. Scena a cauzat, la fel, rîsete în sală, şi nu compătimire şi
deprimare, pentru că nu a fost investită în ea nicio pre-încărcătură fie şi pseudo-realistă, un semn, ceva, chiar şi pentru un / într-un film de vară.
Mă bucur cumva că am putut veni cu paragraful de mai sus,
fiindcă pot menţiona două filme cam la fel de ciudate văzute recent, şi anume
Redemption cu Jason Statham, şi The Call cu Halle Berry, filme nu rele, destul
de tensionante, dar… tot aşa, atinse de ciudăţenia asta modică, atipică într-un
sens căruia nu-i poţi da sens, ceea ce e frustrant şi atît, niciun fel de
izbăvire şi-sau catharsis în frustrarea asta.
Zombii mi s-au părut interesanţi, la cum au fost făcuţi, să
sară şi să se caţere unii peste alţii, mai aveau puţin şi căpătau superputeri,
ceea ce nu mă deranjează, fiindcă conceptul de zombi deja e foarte implauzibil,
aş spune chiar şi filmic, şi simplul fapt că te uiţi la un film de genul denotă
că fie ţi-ai lăsat aşteptările de realism anatomic la uşă, fie nu ştii în ce te
bagi. Eu ştiu. Oricum, e de apreciat o abordare nouă, chiar dacă rezultatul
final e mediocru. Adică dacă tropii şi majoritatea ideilor sunt manevrate
greşit, măcar un element să aibă ceva mai ieşit din tipar, iar in WWZ, acest
element sunt zombii, care nu sunt făcuţi după tiparul clasic George Romero
(deşi în carte sunt, şi sunt bine), nu merg încet şi se împleticesc, dar nici
nu aleargă doar rapid, ca în 28 Days Later şi remake-ul la Dawn of the Dead.
Din ce am observat, caracteristicile acestor zombi se apropie mai mult de cum
ar fi un animal de pradă turbat pe bune, nu doar pus pe vînare, deci cît mai
dezumanizat şi regresat cu putinţă – adică ce face un animal de pradă fioros?
Ce face o leoaică înfometată, dar mai ales nebună, fizic vorbind? Prinde un
puseu extraordinar de viteză în patru labe, apoi sare pe pradă cu totul,
sfidînd cumva gravitaţia, ceea ce am văzut şi în cîteva scene din film. Şi nu
pot să spun că în universul filmului asta ar fi un impediment care să mă facă
să strîmb din nas, fiindcă totuşi nu ni se spune nimic de virusul care cauzează
transformarea, deci putem presupune că modifică ţesuturile şi muşchii într-un
fel care chiar nu e de înţeles, cu termenii disponibili. Şi accept şi acest
mister. Dar voi încheia acest paragraf spunînd că şi zombii, în scenele cu
suspans şi mers tiptil pe holuri, în întuneric, au generat rîsete în sala de
cinema, prin felul brusc în care se mişcă şi prin sunete, deşi aici n-aş da
vina prea mult pe cameramani şi editori, cît pe public, care se animă în
general la ciudăţenii pe care nu le înţeleg, şi aici mă refer la biologia de
zombi, şi la actorii care i-au interpretat, care probabil au fost instruiţi să
fie cît mai expansivi şi isterici în mişcări şi sunete, creînd astfel un pic de
umor involuntar. Totuşi dau puţin vina şi pe cameramani şi pe editori.
Apropo de cameramani şi editori, şi de realismul menţionat
mai sus – băieţii s-au strofocat să dea filmului o aură de realism prin camera
care se mişcă haotic şi cu zoom mare în scenele de acţiune, dar se vede cînd
asta e nimic mai mult decît o tehnică fără efect, aşa cum s-a văzut şi în
Battle Los Angeles, un film care avea o perspectivă încă universal funcţională –
invazia extratereştrilor – dar care a fost foarte repetitiv şi sec pînă la
urmă, şi tot aşa, grandios degeaba, fără fond la poveste şi la restul de
tehnici, cum ar fi coloana sonoră.
Per total, WWZ e un film care încearcă să redea cît mai
realist o situaţie urîtă, destul de implauzibilă, dar nu reuşeşte, din cauza la
tot ce am spus mai sus. Şi actorii nu ajută să fie mai bine, nici Brad Pitt nu
ajută, şi e grav dacă în film, singurul personaj mai fain apare vreo 2 minute,
apoi nu mai apare (un prizonier nebun jucat de David Morse).
E un film de acţiune OK, mai bun ca altele mai proaste
(Transformers 3, After Earth), mai prost ca altele mai bune (după District 9 am
tot dreptul să am pretenţii mari cînd vine vorba de film de vară cu efecte, mai ales că District a avut buget de 30 de milioane, şi WWZ de peste 200, oamenii ăştia care fac parte din aceeaşi industrie chiar nu sunt atenţi unii la alţii?), dar
e un film în cele din urmă stîngaci, stîngaci aşa cum e omul politic Emil Boc,
care îţi pare stîngaci imediat cum îl vezi că apare şi se manifestă în public,
care nu pare convingător în gesturile lui vrute fireşti atunci cînd e în
public, şi nu te poţi abţine să nu faci remarci ingrate şi inumane ca „e
amuzant cum i-a dat taică-său cu oul în cap, dar e totuşi ciudat ceva în
postura lui, e ciudat felul în care a stat, corporal vorbind”, sau „e foarte
ciudat cum zîmbeşte”, sau „omul ăsta arată foarte ciudat în pălăria aia de
haiduc, dirijînd nu ştiu ce orchestră cu tromboane şi făcînd mutre de personaj
care încearcă să intre într-un rol care nu-l prinde, fizic, gestual”, genul de
remarcă meschină după care te simţi inevitabil prost deoarece ai recunoscut la
cineva o slăbiciune pe care o ai şi tu, sau ai avut-o la un moment dat, sau ai
tentative s-o ai, altfel n-ai fi făcut-o.
Eu sincer, cu mai multă imersiune m-am ales dintr-un singur
episod din antologia found-footage horror VHS 2, de anul ăsta, un episod de 15
minute maxim, parcă, care e despre zombi, însă cine o să se uite, are să vadă
cît de eficientă e nararea şi execuţia şi povestioara în sine şi finalul. Şi pe
aceeaşi temă mai recomand şi mini-seria britanică In the Flesh, care e foarte
cu suflet făcută, şi recomand cartea WWZ, şi n-o să fiu scîrbă snoabă, să spun
că nu recomand filmul, fiindcă o discuţie pe marginea alăturării între cele
două ar fi oricînd una interesantă, indiferent de calitatea produselor.
ești tare, omule
RăspundețiȘtergereîmi pare rău că nu le fac pe unele care trebuie. aşa se nimereşte.
RăspundețiȘtergere