sâmbătă, 2 martie 2013

Max Brooks - World War Z


Eu nu am ce să mai scriu în plus faţă de carte, faţă de ce s-a scris cu destul de mult respect şi înţelegere pe aceste bloguri:


şi

https://adinab.wordpress.com/2013/02/22/razboiul-z/

Observaţi că primul articol e destul de recent, şi băiatului i-a plăcut aşa mult că a făcut şi un fel de eseu după lectură. Şi fata de la al 2-lea blog a spus că iniţial i se părea penibilă premisa, dar a ţinut-o bine cartea şi o recomandă.

Este o carte bună, deci, care cu siguranţă nu se va cumpăra cum trebuie, fiindcă romînii sunt fraieri - fireşte, eu şi cu aceşti doi bloggeri, nu suntem - şi nu le place să cumpere decît poveşti de viaţă plauzibile şi deprimante (de ce nu e Hîrtiile Masculului de Silviu Gherman bestseller? Cîrciova, de ce nu e?). De asemenea, consider că Bogdan Perdivară a făcut o treabă bună cu traducerea, şi că i-a dat fluiditatea care i se cuvine pentru toate vocile diverse care apar în volum, şi sunt zeci de voci şi de personaje. Mai are unele faze cum ar fi "you just don’t spend your twenties in a speed metal band without…", şi cînd ajunge la speed metal, se traduce drept "metale grele", cu toate că se vede că personajul care vorbeşte (o fostă foarte orăşeancă şi modernă americancă, un fel de housewife versată în toate) are totuşi idee despre ce e o formaţie de acel tip, fiindcă nu se bîlbîie înainte, precum un pensionar defazat şi obtuz. Sau am mai găsit, de exemplu "Cu începere din 1973...", şi m-am gîndit că totuşi ar fi mai bine "Începînd cu", dar devin totuşi prea chiţibuşar şi îmi spun că personajele alea sunt intervievate în calitate de martori şi supravieţuitori de război, şi de aceea discursul lor tinde să capete uneori o tentă solemnă, oficială, pe care eu unul o accept în cele din urmă, şi poate şi un romîn s-ar simţi cumva intimidat în faţa unui reporter cu reportofon, şi ar vrea probabil să fie cît mai căutat la vorbă. Am fost chiţibuşar pentru că eu ştiam mai dinainte de carte, şi am găsit chiar pdf-ul în engleză pe net, şi următorul pas a fost să-i trimit mail tatălui meu care îşi permite să scoată 250 de pagini de A4 la muncă în schimbul 3, însă după ce le-a scos şi mi le-a adus, am căutat şi pe elefant.ro, şi tare m-am bucurat cînd am văzut că Perdivară a tradus-o. Oricum, am făcut un fel de lectură paralelă, în sensul că citeam în romînă şi din cînd în cînd mai săream la manuscrisul în original, ca să văd cum s-au adaptat unele lucruri, şi s-au adaptat bine, într-un fel mi-e ruşine că am fost aşa chiţibuşar. Sunt totuşi 450 de pagini.

Nu ştiu cît ajută că scrie pe coperta a 4-a că romanul va fi ecranizat în 2013 cu Brad Pitt în rol principal, adică este de înţeles că se vrea atragere de cumpărători, deoarece atunci cînd auzi Brad Pitt, ţipi şi urli, pentru că este cel mai bun actor din lume, dar cine o să citească cartea o să vadă că filmul o să fie mai mult în genul I am Legend, decît în genul We Need to Talk About Kevin, care a surprins mai bine structura tot aşa, fragmentară, cvasi-epistolară, dar f antrenantă a cărţii. World War Z cu Brad Pitt o să fie un film liniar, de acţiune blockbuster cu zombi, şi asta îţi dai seama încă din trailer, care pe mine cel puţin m-a făcut să am prejudecăţi de om sceptic vizavi de produsul final. Deci carte = politică şi geopolitică la greu şi disecarea detaliată a dramei şi subzistenţei umane în caz de dezastru major (poate fi făcută analogie cu orice tip de dezastru major şi valid istoric, de la tsunami şi cutremure, pînă la război nuclear între două ţări cu lideri militari idioţi), iar film = blockbuster cu multe efecte şi cu Brad Pitt. Fireşte, eu o să mă uit la film cînd o să iasă şi o să produc o recenzie exhaustivă, care va clarifica lucrurile şi mai mult.

Lectură plăcută.

A, ce-mi mai place mie la carte sunt condiţiile grafice, care, cum am mai văzut şi la alte cîteva cărţi de la Trei, sunt foarte moderne şi lucioase, îmbietoare cumva. De exemplu această carte, dacă o întorci cum trebuie în lumină, are pe coperta 1 şi puţin din coperta 4, nişte aşa-zişi stropi de sînge negru, lucios, de lac, aşa cum au şi creaturile din carte, ceea ce mie mi se pare foarte deştept.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu