luni, 4 noiembrie 2013

Zeul singurătăţii

de Philip Schultz


Începe o duminică rece de februarie în Long Island
şi aştept, alături de încă şapte bărbaţi
să se deschidă uşile de la Toys R Us
într-un mall din capătul estic al insulei.
Suntem aici pentru un joc video japonez
care e foarte greu de găsit. Săptămîna trecută,
un magazin din Manhattan m-a lăsat cu ochii în soare 
după trei ore de aşteptat. Azi am ajuns primul;
înfofolit pînă la refuz, tremuram în lumina zorilor
şi citeam din noua ediţie tradusă a Eneidei, pe care
am ascuns-o cînd ceilalţi au sosit, tropăind din ghete,
frecîndu-şi mîinile goale, glumind despre
somnul lor compromis din cauza pramatiilor de-acasă.
„Băiatu meu şi-a rupt doi dinţi din faţă
la o partidă de hochei,”, spune rîzînd unul
în pantaloni scurţi. „Aşa că primeşte cadou.” Ai mei
o să-mi sară-n braţe de bucurie, îşi vor aminti dimineaţa asta
cît or trăi. „Cumpăr jocul pentru fiu-meu mai mare,
tocmai s-a întors din Irak,”, zice altul în salopetă de lucru,
din capătul celălalt al cozii. „Toată ziua se joacă chestii de genul
în camera lui. Da nu-mi fac probleme, o să-şi revină el,
îşi merită odihna.” Oamenii ăştia repară ţevi,
toarnă betoane fără niciun stres pentru ca alţii să-şi trăiască visurile.
Aşteaptă aşa, în frig, încă de pe vremea lui Enea
care a vărsat rîuri de sînge pentru Roma lui. Vergiliu a înţeles
că odată ce moartea vine, nu se mai duce, că ăsta e de fapt
zeul singurătăţii. Prin geam, un vînzător strigă, „Mai avem cinci bucăţi.”
Şi parcă ceilalţi nu mai ştiu cum să-şi ţină mîinile,
şi le încrucişează la piept sau le lasă atîrnînd pe lîngă corp,
golaşe, inutile. Să fie din cauza faptului că mîinile şi-aduc aminte
ce-au ţinut odată, ce promisiuni au făcut? Ştiu foarte bine
momentul în care băieţii mei vor fi destul de mari pentru război.
Curînd, trei dintre noi vor aştepta vizavi, în faţa magazinului Target,
pentru că asta trebuie să facă bărbaţii pentru fiii lor.



asta, şi cu încă o poezie, traduse de mine, apar în nr. 3 / 2013 din Zona Nouă.

3 comentarii:

  1. un exces de virgule in martusirea ta finala, nenecesara.

    RăspundețiȘtergere
  2. fain bah. pff. desi nu am jucat si nu joc jocuri video pt ca nu am calculator dar poate mai incolo, cind o sa fiu la casa mea, nu zic nu, totusi empatizez cu atmosfera si ce zice asta, de fapt mai mult mi-e un soi de (aproape)mila (?!) gen n-as da bani dar as avea un sentiment naspa cind as trece mai departe pe linga ei

    RăspundețiȘtergere
  3. sa-ti iei xbox si cu kinect si sa vezi atunci daca mai zici asa (ping pong, bowling....)

    RăspundețiȘtergere